Huh heijaa, heinäkuu ohi. Jotenkin sitä tuntuu, että mieli on kääntynyt jo täysin syksyyn, vaikka kesä ei olekaan ohi. Nämä elokuun pimenevät illat sen ilmeisesti tekee. Ja aina jo tässä kohtaa tuntuu muutenkin, että ilmassa alkaa olla sellaista syksyn tuoksua/tuntua. Heinäkuu oli tosi hurja hotellipuolella ja on meillä kova ryhmä täällä, kun ovat jaksaneet painaa hommia tässä kuumuudessa ja kiireessä!
Itse olen kokenut aika pahoja omantunnon tuskia siitä, että en ole esimerkiksi ehtinyt edes ajatella opiskelua tässä kesän aikana, tai päivittää tätä blogia ”tarpeeksi usein”. (Ja kuka tämänkin määrittelee, muu kuin minä itse…). Olin vain asettanut sellaisen tavoitteen, että julkaisen uuden tekstin joka toinen viikko, niin jotenkin näistä sitten kokee sellaista epäonnistumisen tunteita. Ei se vaan ole helppoa, kun on pieni lapsi kotona. Mikäs siinä muuten olisi näpytellä tekstejä tietokoneella vaikka kaiket illat. Asiat kuitenkin tärkeysjärjestykseen. Uskon, että tässä syksyn tullessa saa palautettua taas sellaisen tietyn rytmin tähän touhuun, kun kesä on aina vähän kiireisempää myös henkilökohtaisella tasolla.
Meillä oli tosi kiva reissu Tampereelle perheen kanssa tuossa heinäkuussa. (Niin kuin viime tekstissä kerroinkin jo tästä). Olimme siis Sokos Hotel Tornissa. Hotelli oli aika perus Sokos hotelli tasoa. Kallis kuin mikä näin sesonkiaikana, mutta ei nyt tällä kertaa annettu sen häiritä. Hotelli oli viimeistä huonetta myöten aivan täynnä, joka aiheutti pieniä ongelmia asiakkaille. Esim. aamupalalle mennessä hissiä sai odottaa tolkuttoman kauan, koska ne olivat täysin ruuhkautuneet. Hotellissa oli siis vain kolme hissiä, joka ei palvellut tätä asiakasmäärää. Aamiainen oli tottakai oikein hyvä, tosin aikamoinen ruuhka oli myös aamiaissaleissa, vaikka myös kokoustila oli otettu ylimääräisenä käyttöön. Pientä Korona – ahdistusta kuitenkin joutui itse tuntemaan siinä ruuhkassa.
Tyttäremme nautti selkeästi tästä meidän minilomasta, ja mikäs sen tärkeämpää!
Itse pääsin toteuttamaan molemmat reissulle asettamani tavoitteet eli pääsin viettämään päivän Särkänniemessä ja käymään Muumimuseossa.
Elokuu tuo tullessaan meidän perheellemme taas aivan uudet kuviot, sillä Saga aloittaa tarhan ensi maanantaina. Äitiä on jännittänyt tämä uudistus jo monta viikkoa, vaikka jotenkin kuitenkin luotan siihen, että kaikki menee hyvin. On oikeasti tosi mukavaa, että tyttö pääsee leikkimään toisten lasten kanssa. Meillä ei ole kellään kavereilla täällä Kotkassa samanikäistä lasta, kenen kanssa olisi päässyt leikkimään ja Koronan takia meillä jäi kaikki vauvauinnit ja muskaritkin väliin. Tänään käytiin tarhan pihalla vähän tutustumassa tuleviin kamuihin ja tovin siinä oltuaan Saga ”unohti” meidät ja lähti viipottamaan omia reittejään.
Koska heinäkuu oli tosiaan niin vilkas meillä hotellilla, niin sain kerättyä myös ihan hirveästi asiakaspalautetta! (Kerroin aiemmassa tekstissä, että aloimme jakamaan palautelappuja huoneisiin). Olin aiemmin suunnitellut, että olisin lukenut niitä vähän Instagramin puolella stoori – osiossa, mutta eihän minulla ole siihenkään aika riittänyt. Palaute on kyllä ollut tosi monipuolista, pääosin hyvää onneksi.
Yksi negatiivinen palaute minulla jäi mieleen, kun siinä luki, että ”Miten tämä hotelli voi mainostaa itseään neljän tähden hotellina?”. Mietin, että missä tämmöisiä mainoksia oikein on, että olisimme neljän tähden hotelli? Onko jossain varaussivustoilla jotain tähtiä laiteltu lupaa kysymättä.
Huomasin ainakin sen, että Googleen kirjoittamalla ”Hotelli Merikotka” siihen tulee hotellin kuva, jossa näkyy tosiaan 4 tähteä. Haluaisin huomauttaa ihmisille, että tämä johtuu täysin siitä, miten toiset asiakkaat ovat arvioineet hotelliamme Googlessa, emmekä voi tähän vaikuttaa! Se perustuu siis pelkästään asiakasarvioihin, eikä ole mikään virallinen hotelliluokitus! Luulen että kuka tahansa varaussivusto voi laitella sinne mitä tähtiä hyvänsä riippuen siitä, mitä palveluita hotelli on ilmoittanut tarjoavansa tai millaisia asiakasarvioita se on saanut.
Eli lyhyesti: Valitessanne majoitusta, suosittelen ensisijaisesti katsomaan kyseisen majoituspaikan omia internet sivuja tai tutustumaan varaussivustolla hotellin kuvaukseen (esim. booking.com) ja lukemaan hotellin saamia asiakasarvioita. Ei meillä täällä mitään virallista hotelleiden tähtiarvostelijaa ole käynyt, eli nuo tähdet nyt ovat yleensäkin vähän ”höpö höpö” – juttuja, kun ne voi perustua niin moneen eri asiaan, niin kuin esim. Googlella pelkästään noihin asiakkaiden antamiin arvosteluihin.
Tämän koin tärkeäksi mainita, koska asiakkaat virheellisesti luulevat, että me olemme itse näitä tähtiluokkia ilmoitelleet.
Toinen asia, josta haluan mainita, joka on toistunut tässä kuukauden aikana muutamia kertoja on se, että asiakkaat ovat tulleet kirjautumaan hotelliin täysin vääränä päivänä, kun eivät ole olleet tarkkoja noiden varauksien kanssa. Eli ovat varaussivustolta varanneet hotellin eri ajalle, kun ovat tulossa. Tämä on aiheuttanut sen, että tilaa ei olekaan ollut ja olemme joutuneet käännyttämään asiakkaat pois. Olkaa siis tarkkoja myös tehdessänne noita nettivarauksia, erityisesti näin sesonkina! Muuten voi käydä niin, ettei majoitusta löydy enää mistään lähistöltä.
Kun minulla on tullut tavaksi päättää blogiteksti kysymykseen, niin tällä kertaa kysyisin vielä yrittäjä-äideiltä tai töissä käyviltä äideiltä ylipäätään: Onko teillä ollut millaisia alun haasteita vapaan ja töiden yhdistämisen suhteen? Täällä herättiin juuri päikkäreiltä, joten nyt vaan äkkiä blogi julkaisuun ja ensi kertaan!
-Taija